Česká olympijská kolekce oděvů designérky a ilustrátorky Zuzany Osako, která bude představena na zahajovacím ceremoniálu v Tokiu, je založena na sbližování, poznávání a propojení české a japonské kultury. Základním technologickým prvkem se v tomto procesu stal modrotisk, technika zdobení látek negativním tiskem a barvení indigem, původně pocházející z oblasti východní Asie. V Japonsku zaznamenal modrotisk popularitu v 17. a 18. století, v českých zemích dosáhl v měšťanských i venkovských vrstvách rozmanitosti a bohatosti textilních projevů v 19. století. Oficiální logo olympiády 2020 v Tokiu představuje prstenec v barvě syté modři (indigo), která je přímým odkazem na japonský modrotisk (aizome). Modrou barvou a technikou modrotisku dokázala Osako sjednotit současnost i tradici, přítomnost i minulost, aniž by nedostála moderním požadavkům nebo se dopustila anachronismu. Zatímco modrotisk v minulosti doplňoval české a zejména moravské kroje, Osako jej uplatnila na dámské jupce a pánské vestě českého olympijského týmu. Autorka ani v tomto případě nepopřela typický rukopis a pečeť své návrhářské tvorby. Projevit svoji autenticitu a jedinečnost představuje osobní volbu i riziko, ale je také výrazem vlastní zkušenosti a osobnosti, nikoliv pouhé momentální emoce nebo až bulvární explicitnosti. Zapojení krojových prvků do oděvního designu se stále častěji objevuje v kolekcích návrhářů již před rokem 1989. Mezi úspěšné tvůrkyně modrotiskových dezénů se řadila Arnoštka Eberhardová nebo Milada Jochcová, později Liběna Rochová a v poslední době Klára Nademlýnská, Alice Klouzková, Monika Drápalová anebo ostatně Zuzano Osako. V kolekci olympijského týmu je obsažen motiv rozpažené gymnastky v kombinaci s květem, jenž navazuje na typickou modrotiskovou paletu vzorů.

Pro Osako podstatný prvek – silueta ženského těla, je zastoupena v krátkých ramínkových bílých šatech ve spodní části zdobených sámky (ozdobný prožitý záhyb na látce). Bílá barva vstupuje i na pánské kalhoty a košili. Čistě bílá barva a decentní modrotiskový dezén splňují kritéria minimalismu, jednoduchosti a střízlivosti. Osako se kombinací modré horní části a bílé části spodního oblečení explicitně přihlásila k nástupové kolekci z olympijských her v Tokiu roku 1964. Modrou a bílou ovšem obohatila o barvu červenou na stuze a v kožené obuvi, nejenom akcentující pánský i dámský model, ale zároveň odkazující na trikoloru a státní barvy České republiky. Důraz kladený na detail, výtvarnou kvalitu a poctivou rukodělnou práci vstupuje také do doplňků, lýkové tašky a vějíře, opět z modrotisku zasazeného do bambusového rámu. V tomto případě je vějíř projevem úcty, nikoli podbízivosti, k hostitelské japonské kultuře, do níž český olympijský tým vstupuje v roli hostů. V Japonsku jsme pouhými hosty, přicházíme do cizího prostředí, a proto respektujeme cizí kulturu i její tradice, a naopak prezentujeme a přinášíme domácí kulturu i její tradice. Japonskou kulturu charakterizuje hned několik stupňů zdvořilosti, úcta, respekt, ale také ostych a nesmělost. Osako v zapracování vějířů reflektovala vědomí odlišnosti a jiných kulturních vzorců, které se projevuje i skutečností, že vějíř je nezbytnou výbavou do japonského letního podnebí. Horké a vlhké léto autorka neopomněla ani ve volbě materiálu kolekce, velmi jemné bavlny, který odpovídá požadavkům sportovců olympijského týmu.

Nastupova kolekce Tokio 30

Nástupová kolekce integruje mnohé požadavky a představy, ale splňuje také mnohé závazky a cíle, k nimž patří pokora, nepodbízivost, dobře zvládnuté řemeslo a v neposlední řadě kontinuita a aktualizace tradiční techniky modrotisku. Osako tímto způsobem upozorňuje, že tradiční řemesla, techniky ani materiály nejsou odkázány k zániku, ale lze je přenášet do nositelné módy a designu. Česká olympijská kolekce není okázalá v duchu globalizované a unifikované estetiky nadnárodních módních značek, ale o to více podporuje českou národní identitu a tradici a prosazuje kvalitu českých výrobků a výroby. Stejně jako určitý symbol nabývá svůj význam a srozumitelnost pouze tehdy, když ho chápeme na pozadí konkrétního kontextu, podobně olympijská kolekce Zuzany Osako je uchopitelná a srozumitelná v rámci českého řemesla a tradice. Osako má právo zdůraznit naše kulturní dědictví a národní specifika, ačkoliv českému člověku dnešní doby na první pohled srozumitelné být nemusí. Možná je proto nejvyšší čas opět začít zvyšovat nebo dokonce vytvářet povědomí o české identitě v kontextu kulturních tradic cizích kultur.

PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D. et Ph.D.
Ústav etnologie FF UK

Fotografie © ČOV, Barbora Reichová.

Nastupova kolekce Tokio 10
Nastupova kolekce Tokio 06
Nastupova kolekce Tokio 19
Nastupova kolekce Tokio 34
Nastupova kolekce Tokio 23
Nastupova kolekce Tokio 33
Nastupova kolekce Tokio 25

Ministerstvo Kultury

„Řemeslo je dokladem kontinuální kreativity lidstva, která podněcuje nejenom představivost a zručnost, ale zejména posouvá hierarchii hodnot a vede k uvědomění jedinečnosti vlastní práce i osobnosti a neopakovatelnosti okamžiku v řece života. Ve jménu řemesla lze vnímat přirozenou podstatu člověka a jeho široké možnosti seberealizace, jež si žádají svého projevu.“

Barbora Půtová